En tilsynelatende ubetydelig historie

Nicolas Roeg har i løpet av de siste 10 år befestet sin stilling som en av Storbritannias mest særepregede og inteerssante regissører. Som ellers i verden har Roegs filmer også her i Norge møtt varierende forståelse fra kritikerstanden. Roegs store kommersielle gjennombrudd i Don’t Look Now fikk straks påført mesterverkstempelet, mens en senere film som Bad Timing har møtt mindre entusiasme. I denne artikkelen går Kalle Løchen inn på en del sentrale temaer i Roegs produksjon med utgangspunkt i filmene Don’t Look Now og Walkabout.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 1985 Bestill nummeret



Relatert

Aardman animations – fra en fortegnet virkelighet

Z #4 1994: Nest etter Walt Disney Pictures, har britiske Aardman Animations vært det viktigste [...] | kun utdrag

Derek Jarman – Perspektiver på «no-budget» filmproduksjon

Z #4 1993: Siden han lanserte sin første spillefilm Sebastiane i 1976 har Derek Jarman vært kjent som en av [...] | kun utdrag

Peter Greenaways mysterier

Z #3 1987: A Zed and Two Noughts, Peter Greenaways første spillefilm etter gjennombruddet med Tegnerens [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie

Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag

Herlig åttitalls

Det lekne åttitallet lever fortsatt i Tokyo. | kun utdrag

Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu

Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag


Fra arkivet

Forskjellige verdener

Z #1 2024: Hva vi snakker om når vi snakker om generasjoner. | kun utdrag

Kortfilmeren som fylte filmteateret

Z #2 1989: Emil Stang Lund intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag

Memento mori – om Knut Erik Jensens kortfilm Kald verden

Z #3 2006: «Deres have er verden. Ruiner er disse blomstrende barns mødre. Det brogede, levende skaperverk [...]