Det er publikum det er noe galt med!
Jeg har tenkt på det lange, men ikke våget å si det. Nå får det bære eller briste. Sannheten må fram. Den norske spillefilmens gode navn og rykte må gjenopprettes. For er det ikke egentlig slik at norske filmregissører stadig lager håndverksmessig solide filmer som behandler mer eller mindre alvorlige temaer på en seriøs måte?
TweetRelatert
Fortviler ikke over nedleggelsen av Norsk film AS
Z #1 2001: Nedleggelsen av Norsk film AS er et faktum. Det nye filmfondet gir imidlertid nye muligheter for de [...] | kun utdrag
Hva skjer med kvalitetsfilmen?
Z #2 1993: Kvalitetsfilmen er fremdeles et problembarn i norsk filmimport og kinopolitikk. På tross av flere [...] | kun utdrag
Statsråder for filmskole – en samtale med kulturminister Åse Kleveland
Z #2 1991: Åse Kleveland intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Dina i ettertankens lys
Z #4 2003: Hvis en roman hadde vært like velskrevet som ‘Jeg er Dina’ er filmet, ville det skapt [...] | kun utdrag
Because They’re Young – Hollywood og ungdomsfilmens fødsel
Z #2 2008: Den amerikanske ungdomsfilmen har de siste 50 årene blitt til og mutert gjennom Hollywoods [...]
Makkverket, mesterverket og kulten: Spaghettiwesterns, kritikere og publikum i Norge
Z #4 1992: Sergio Leones filmer For en neve dollars (1964), For et par dollar mer (1965) og Den gode, den onde [...] | kun utdrag