Cinematography revisited

Det har gått over ti år siden Eric Arguillères refleksjoner om filmfotografi ble trykket i Z filmtidsskrift. I ettertankens stund synes det sentrale spørsmålet fortsatt å handle om samfunnets og filmarbeidernes syn på filmens rolle. Har filmen noe særegent å bidra med, eller må den styres av samfunnsmessige nyttehensyn?

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 1996 Bestill nummeret



Relatert

Filmfotografens hemmelighet – det nødvendige blikket

Z #4 1996: Hva er filmfotografens oppgave, spør Eric Arguillère i denne artikkelen. Han fremhever her [...] | kun utdrag

Foto: Anna Myking – intervju med Anna Myking

Z #3 2008: Ho var fotograf på Trond Fausa Aurvåg sin Amanda-vinnar Alene menn sammen og Dag Johan Haugerud [...]

Henri Alekan – filmfotografering som kunst

Z #4 1997: Cocteau, Clément, Carné, Duvivier, Losey, Wyler, Gance, Ustinov, Young, Edwards, Ruiz, Wenders og [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Weirdo, Psycho – en gjennomgang av Dressed to Kill

Arnstein Bjørkly "fotfølger" De Palmas stalker-film Dressed to Kill. | kun utdrag

De Palma-glimt I

Vi har spurt et knippe cineaster fra inn- og utland om å velge ut tre favorittscener eller -øyeblikk fra Brian De Palmas filmografi.

It has nothing to do with Satan, Mama

Om underkuede ungdommer og overnaturlige krefter i Brian De Palmas Carrie (1976) og Tomas Alfredsons La den rette komme inn (2008).


Fra arkivet

Åpenhet og konstruktive motsetninger

Z #4 1999: Det har vært en rådende ideologi i det 20. århundret at motsetninger driver verden framover. [...] | kun utdrag

Kodak’en

Z #4 1999: Hun ble født i 1907. Marit het hun, og ble trolig merket av livet. «Merkene» samlet [...] | kun utdrag

Hitchcock klassikere

Z #3 1984: Hitchcock er en av de filmregissørene som har sin store og trofaste tilhengerskare. Disse får nå [...] | kun utdrag