Cinéma direct – Fra en filmworkshop i Tromsø
«Cinéma direct» er en antropologisk inspirert dokumentarfilmtradisjon som legger stor vekt på at filmmediet skal brukes i et åpent og nært samarbeid med de som filmes. I et slikt perspektiv blir etikk like viktig som teknikk. Tradisjonen er lite kjent i Norge, og det var derfor en begivenhet da det i løpet av to hektiske sommermåneder i Tromsø ble arrangert en filmworkshop i «cinéma direct». Kurset kom i stand som et samarbeid mellom Universitetet i Tromsø og Association VARAN i Paris, som bidro med to franske instruktører, fem komplette sett med super 8 mm utstyr samt én times råfilm til hver av de 16 deltakerne. Det tekniske utstyret er en gave til Universitetet i Tromsø, og med den kunnskap deltakerne har tilegnet seg, ligger alt til rette for en permanent workshop i «cinéma direct» i Tromsø.
TweetRelatert
Mellom vitenskap og virkelighet – om cinema direct på kortfilmfestivalen 1985
Z #1 1986: Deler av Kortfilmfestivalen sto i den antropologiske filmens tegn, blant annet en hel avdeling med [...] | kun utdrag
Cinema direct i Quebec
Z #2 1989: Den franskspråklige delen Québec i Cananda opplevde i 1960-årene en sterk oppblomstring av den [...] | kun utdrag
Visuell antropologi: Forskning eller formidling? – rapport fra et seminar i Tromsø
Z #3 1987: Nordisk Antropologisk Filmforening avholdt sin årlige internasjonale filmfestival 15.-21. juni. [...] | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Hud: tradisjonelt drama
Z #5 1986: Kan en folkeavstemning avgjøre om en film er god eller dårlig? Er det billettinntektene som [...] | kun utdrag
Jia Zhangke: Urokråke og samfunnsrefser
Z #1 2020: Jia Zhangke er ikke redd for å vise fram problemene i dagens kinesiske samfunn. Det har gitt ham mye motstand. Her er et dypdykk inn i hvordan Jias filmer viser et helt annet Kina enn det myndighetene vil du skal se. | kun utdrag
En annerledes filmfestival
Z #2 2006: Filmarkivarer og filmforskere er ikke som andre filmelskere. Hver oktober migrerer de til en liten [...]