Begjær til besvær – feministisk filmteori og psykoanalyse

Det var en sur høstmorgen på bussen opp til skolen. Jeg, en venninne og hennes venn hang etter armene i hver vår stropp i taket mens vi dsikuterte filmen Hodet over vannet av Nils Gaup. De to likte den veldig godt, men jeg var ikke så entydig begeistret. – Æ syns for eksempel at det liksom ble litt for my’ fokusering på kroppen til jenta, sa jeg ærlig. Hæ, sa min venninnes venn. – Ja, for bare sånn plutselig så kom det nånn nærbilda av kroppen hennes, ja som for eksempel av låran, og det syns æ va litt teit, for dæm bildan hadd liksom itjno med filmen å gjør, liksom, sa jeg. Min venninnes venn himlet med øynene samtidig som han sa; – Du kan itj bland kvinnekamp og film, da veit du!

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 1994 Bestill nummeret



Relatert

Psykoanalyse, film og kvinner

Z #2 1993: Debatten begynte med Dag Asbjørnsens anmeldelse av Anne Jerslevs bok om David Lynch i Z 3/92. [...] | kun utdrag

Antiintellektualisme i en post-feministisk tidsalder

Z #4 1992: «Feministisk filmanalyse» er tema for denne artikkelen som bl.a. er et svar på Dag [...] | kun utdrag

Gi damen en pistol – Thelma og Louise som feministisk milepæl

Blogg: Zs redaktør om en film som forandret henne. Basert på innledningen hun holdt før visningen av den under TIFF denne uka.


Fra siste Z

Z-enquete – fire kortfilmskapere om norsk film

Kortfilmskapere Rikke Gregersen, Bendik Kaltenborn, Johanna Pyykkö og Pjotr Sapegin om norsk film og kortfilm og refleksjoner rundt arbeidet med egne filmer:

Film er en empatimaskin, sier Amanda Kernell

Fem omfavnelser og en desperat bortføring i Amanda Kernells kortfilmer. | kun utdrag

Akkurat det vi trengte: Mer bling og fengende musikk

Årets musikkvideoprogram var sterkere enn fjorårets, med høyere underholdningsverdi og en spennende hybridfilm som viser en ny måte å tenke musikkvideo. | kun utdrag


Fra arkivet

Noko anna – noko meir – intervju med Koji Yamamura

Z #4 2011: – Eg er ikkje nøgd med berre å skape ei god forteljing. Det viktigaste er å gje publikum ei sterk oppleving som det ikkje er råd å setje ord på, seier Koji Yamamura. | kun utdrag

Dødspopulær. High school-komedien i tre tiår

Z #2 2008: Med Heathers gikk den amerikanske high school-filmen opp i flammer. Et drøyt tiår senere krøp Lindsay Lohan fram fra ruinene.

(In)dependent?

Z #4 2005: “There’s a bunch of people that don’t think I’m a good filmmaker, just fucking hate my [...]