Barnvoksenfilmen – en ny genre?

Mens den klassiske filmen bygde opp sin fortellerstruktur omkring temaet «boy meets girl», er det blitt produsert et økende antall filmer i de siste tiår med handlingen knyttet til barneskikkelsen. Premisset bak dette essayet er at slike filmer signaliserer et kulturelt og filmestetisk paradigmeskifte som begynner etter den andre verdenskrigen. Filmene er ikke tiltenkt et barnepublikum og er ofte hverken psykologisk passende eller forståelige for barn. Denne type film gis her betegnelsen barnvoksenfilm. Den følgende genreanalyse tar bl.a. for seg en del norske eksempler.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 1992 Bestill nummeret



Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Alfred Hitchcock og Bernard Herrmann: Mestere i spenning

Det er vanskelig å snakke om Alfred Hitchcock uten også å nevne hans partner-i-spenning, komponisten Bernard Herrmann. Gjennom ti år og åtte spillefilmer – fra The Trouble with Harry (1955) til Marnie (1964) – klarte denne dynamiske duoen å utfordre tilskueren på nye måter som skulle revolusjonere selve filmopplevelsen. | kun utdrag

Å se og høre landskaper: Ry Cooder møter Wim Wenders

Regissøren Wim Wenders og gitaristen Ry Cooder har bare samarbeidet om to spillefilmer. Den ene filmen skapte filmhistorie, den andre er stort sett glemt i dag. To filmer – og to diametralt forskjellige filmmusikalske løsninger. | kun utdrag

En øredøvende pause

Om komponist/regissør-samarbeidet mellom Gunnar Sønstevold og arne Skouen | kun utdrag


Fra arkivet

Farlig begjær: En fri kvinne truer mannen

Z #2 1988: Adrian Lynes siste film Farlig begjær er blitt en bestselger på kino både i USA og her hjemme. [...] | kun utdrag

Inside Llewyn Davis: Djevelen ligger i detaljene

Z #1 2019: Coen-brødrenes begeistring for diabolsk symbolikk åpner for en seeropplevelse på flere nivåer. Inside Llewyn Davis er dermed en film som kan skille den gudløse fra den gudfryktige, avhengig av hvor følsom man er for denne typen symbolikk. Mindre dramatisk kan man skille mellom seeren som gjenkjenner visse skikkelser fra russisk litteratur, og den som ikke gjør det. | kun utdrag

Film på kino og aldersgrenser

Z #2 1992: Det hersker en viss forvirring omkring aldersgrenser for barnefilm i Norge. Artikkelforfatteren, [...] | kun utdrag