Å se og bli sett

Synet er en filmelskers viktigste sans. At det å se og bli sett står som forutsetning for vår tids underholdningsindustri bør være åpenbart, og vinnerne i konkurransen om publikums oppmerksomhet er de som best utnytter basale menneskelige følelser som spenning, skadefryd, medfølelse og nysgjerrighet. Det finnes også mørke sider i forholdet mellom det å se og det å bli sett, sider som kan kobles til makt, kontroll og begjær. Med andre ord: Det perfekte grunnlaget for spennende film og minneverdige filmopplevelser. Sara Brinch har kastet noen blikk i nettopp den retning.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 2 1999 Bestill nummeret



Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Slitesterke skjelett – har den romantiske komedien fortsatt en ryggrad?

Noen foreløpige tanker om den romantiske komedien. | kun utdrag

Romantiske nevroser på kjempers skuldre

Da Woody Allen lagde Annie Hall i 1977 startet han ikke bare et nytt kapittel i sin egen karriere. Han revitaliserte også den romantiske komedien med nevrotiske rollefigurer, eksistensialisme og hyllest til byen og filmskaperne i hans hjerte. | kun utdrag

Det er mer i livet enn døden – Harold and Maude

Hal Ashbys klassiske svarte komedie Harold and Maude (1971) kan kanskje kategoriseres som en romantisk komedie, i ytterste forstand. Men den er like mye et samfunnskritisk dokument som ikke har gått ut på dato. | kun utdrag


Fra arkivet

Det konkrete, det vakre og det ubeskrivelige – notater om brødrene Tavianis «Kaos»

Z #2 1986: Kaos er mer enn bare et essay om den sicilianske landarbeiderklassen før århundreskiftet, mer enn [...] | kun utdrag

Time i regi med Olivier Assayas

Z #3 1997: Olivier Assayas er Norgesaktuell med filmen ‘Irma Vep’, som befester hans posisjon [...] | kun utdrag

Påskeferien min: En skolestil

Z #3 2005: Fra Inger Lise Hansens Here After, valgt ut til hovedprogrammet i Grimstad 2005   En kjent [...]