Av Stan Hawkins (oversatt Kyrre Tromm Lindvig)
Alle vet at musikken er en integrert del av filmen, og dens fremste oppgave er å skape følelser. Helt siden Easy Rider (1966) har også poplåter blitt integrert i filmmusikk og dermed ofte bidratt til å høyne filmens kommersielle suksess. Poplåter fungerer på flere plan, ikke bare kan de [...] | kun utdrag
Av Anders Fristad Rudolph
Musikeren og komponisten John Erik Kaada, eller bare Kaada, har i løpet av det siste året blitt Norges mest etterspurte og nyskapende filmmusikkomponist. Kaada har også gitt ut den kritikerroste soloplata Thank you for giving me your valuable time, han spiller i bandet Chloroform og lagde i [...] | kun utdrag
Av Kyrre Tromm Lindvig
Filmen Dirty Harry med Clint Eastwood i hovedrollen ble en stor suksess da den kom ut i 1971, men den er antagligvis like beryktet som den er berømt. Av mange filmkritikere og -vitere har den blitt avfeid som fascistoid underholdning, mens andre igjen omfavner filmens nyskapende dramaturgiske og [...] | kun utdrag
Av Victor Strandberg
The Simpsons er en amerikansk satirisk tegnefilmserie som har etablert seg som et av de mest populære TV-showene i løpet av hele 90-tallet og inn i det nye årtusenet.
| kun utdrag
Av Dag Sødtholt
Det er muligens ikke stuerent å rose John Williams. Han anses som en håndverksmessig dyktig, men svulstig og pregløs musikklegger av amerikanske storfilmer. Men en fordomsløs undersøkelse av hans musikk til ‘A.I. Artificial Intelligence’ avdekker en intelligent og sensitiv [...] | kun utdrag
Av Dag Johannes Sunde
Artikkelforfatteren skisserer utviklingen av teorien omkring musikk som språk og viser hvordan dette språket er blitt anvendt som element i filmen.
| kun utdrag
Av Morten Christophersen
Symfoniorkesteret har en særskilt plass i amerikansk filmmusikk. I et overveiende flertall av Hollywoods produksjoner er symfoniorkesteret en integrert del av lydbildet.
| kun utdrag