Z nr. 1-2004: Stil i film

Z nr. 1 2004

Bestill nummeret

Z nr. 1 2004
Stil i film


Om begrepet stil

Det er ingen mangel på salgsfremstøt som vil tilby deg akkurat din personlige stil, eller folk som vil fremvise sin egen, individuelle stil. Det kan synes som om vi er omgitt kun av stil, det være seg personer eller gjenstander. | kun utdrag

Stilmysteriet – en diskusjon med Joachim Trier

Joachim Trier er 29 år og norsk-dansk. Han er en meget lovende regissør, med flere kortfilmer av høy kvalitet bak seg (se egen artikkel om disse i Z nr 3/2003). Trier er cinefil, stilbevisst, talefør og talentfull, en kombinasjon som Z ikke kunne motstå. Vi inviterte ham derfor til en uformell [...]

Outsiderens blikk – et intervju med Jan Kjærstad

Jan Kjærstad utga den moderne norske klassikeren Homo Falsus i 1984, som blant mye annet er en hyllest til Greta Garbo. Boken dannet basis for Eva Isaksens Det Perfekte Mord (1992), men nærmere har Kjærstad ennå ikke kommet aktiv deltagelse i det norske filmmiljøet. Selv om han er en pasjonert [...] | kun utdrag

Straumes metode – et intervju med Unni Straume

Mange har kanskje et feilaktig inntrykk av at Unni Straume er en formalist. I dette intervjuet fremstår hun imidlertid som en filmskaper med et jordnært og upretensiøst forhold til sitt arbeid, og som fremfor alt vil fortelle gode historier. | kun utdrag

Lyden: Den tredje dimensjon

Lyden er det siste ledd i kjeden før verket møter publikum. I verste fall kan det være det siste en regissør tenker på. I ren ubesluttsomhet kan vedkommende legge på en masse lyder som kun er kosmetiske forbedringer, og det ender med at alle filmens elementer forteller det samme på hver sin [...] | kun utdrag

Sensommerens døsige ettermiddagssol: Om Shunji Iwai – internasjonalt underkjent og stilsikker sentimentalist

Den i skrivende stund førti år gamle filmskaperen Shunji Iwai har vært oppslagstavle for mang en merkelapp i løpet av sin mangefasetterte og spennende karriere. “Japans Wong Kar-wai”, for eksempel; en beskrivelse som på samme tid både er misvisende og passende. Selv liker han å [...]