Z nr. 1-1998

Z nr. 1 1998

Bestill nummeret

Z nr. 1 1998


Abbas Kiarostami

Abbas Kiarostami har fortryllet publikum med filmene sine gjennom en rekke år, og årets gullpalme for Smaken kirsebær er en utmerkelse han har fortjent for lenge siden. Kiarostami var tilstede da filmen hadde verdenspremiere på kino i Toronto. Igor Rosic har snakket med ham.

Spaghettiwestern – noe mer enn ‘A man with no name’

SF Norge gir i disse dager ut en serie på syv videofilmer under merkelappen "Spaghetti-Western". Ingen dem har navn som Sergio Leone, Ennio Morricone eller Clint Eastwood på rulletekstene. Ole Petter Bakken tar her et dykk under den europeiske westernfilmens kunstneriske overflate.

Samuel Fuller 1911-97

Samuel Fuller var kanskje først og fremst en regissørenes regissør. I fjor høst tok en lang og broket karriere slutt, og Fredrik Eriksen tar her et tilbakeblikk på karrieren til den amerikanske filmskaperen. | kun utdrag

Tvillingskjebner – John/Woos amerikanske jeg

“Yeah, he can direct an action scene – and Michelangelo could paint a ceiling”, sa Quentin Tarantino engang om John Woo. Med ‘Face/Off’ har Woo endelig fått sitt gjennombrudd verden over. Geir Steinar Knutsvik har sett filmen, og forsøker å sette den i relieff mot [...] | kun utdrag

Høyrepopulisten som auteur – hurtigspoling gjennom Clint Eastwoods regikarriere

Siden Sergio Leones dollartrilogi, har Clint Eastwood vært mest kjent som beintøff revolvermann. Men han er også en habil regissør. Ved hans tyvende regiarbeide benytter Bjørn Hovde anledningen til å oppsummere stjernens produksjon. | kun utdrag

Kommunale kinoer – et redskap mot voldsfilmen?

Det kommunale kinosystemet i Norge har i løpet av dette århundret endret rolle fra en moralens vokter til en filmkunstens støttespiller. Dag Asbjørnsen og Ilmi Willbergh drøfter her de historiske argumentene for å etablere og opprettholde et kommunalt kinosystem. Artikkelen kan kaste lys over [...] | kun utdrag

Diana på video

Min lille sønn griper meg i hånden og roper lykkelig: “Sessessen er ikke død, mamma – hun er ikke død!” | kun utdrag