Outsiderens blikk – et intervju med Jan Kjærstad

Jan Kjærstad utga den moderne norske klassikeren Homo Falsus i 1984, som blant mye annet er en hyllest til Greta Garbo. Boken dannet basis for Eva Isaksens Det Perfekte Mord (1992), men nærmere har Kjærstad ennå ikke kommet aktiv deltagelse i det norske filmmiljøet. Selv om han er en pasjonert filmentusiast, ønsker han simpelthen ikke å jobbe profesjonelt med film.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 1 2004 Bestill nummeret



Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Men tankene mine får du aldri – ekteskapskrise i thrillere

Kan vi selv styre hva vi til enhver tid begjærer? Den tilsynelatende hverdagsligheten ved et ekteskap kan plutselig bråsnu og sette oss i fare. Er det derfor thrillere som leker med parforhold pirrer noe i oss? | kun utdrag

Kjærlighet under kniven

Den du elsker gjennomgår en fysisk forandring, og blir til en annen. Kan du fortsatt elske ham eller henne? I filmene Time fra 2006 og Moebius fra 2013 presenterer den sørkoreanske auteuren Kim Ki-duk alternative samlivs- og bruddhistorier. Historier med dødelige konsekvenser, der østasiatiske og konfutsianske levesett svømmer på overflaten av et hav av undertrykte følelser. | kun utdrag

Mannefallet

Den sinte hvite mannen vil hjem i Joel Schumachers Falling Down. Men til hva? | kun utdrag


Fra arkivet

Når alt er skrevet og ingenting er gjort

Z #4 1999: Skribentens lille erfaring som manusforfatter er også en av hans merkeligste og lengste øvelser i [...] | kun utdrag

Oslo – åpen by: Arne Skouens «Gategutter» og neorealismen

Z #2 1990: Arne Skouens debutfilm Gategutter er et enestående verk i norsk filmhistorie. At den også har [...] | kun utdrag

Omkring et bilde – Filmen inn i 80-åra

Z #1 1984: Det har foregått en utvikling av formspråket i nyere amerikansk film. Filmisk struktur blir i [...] | kun utdrag