Modan raifu – den sene japanske stumfilmen og modernitet
Japan er eksotisk. Landet fremstår for den vestlige betrakteren som den geografisk og kulturelt «ytterste» nasjonen, hvor skrift, historie og sosial omgang i høyest grad virker ugjennomtrengelig. I motsetning til mange andre land med andre kulturer, kan man ikke tilskrive Japans eksotisme en primitiv posisjon på en utviklingsskala, siden Japan økonomisk, teknologisk og sosialt på mange vis har lyktes bedre enn Europa.
TweetRelatert
Japan ler – humor i japanske filmer
Z #2 2017: En kort innføring i trender og tradisjoner i japansk filmkomediehistorie. | kun utdrag
DONALD RICHIE (1924-2013) – 54 ÅR I DEN JAPANSKE FILMENS TJENESTE
Blogg: Z hedrer den japanske filmens ubestridt største autoritet: Donald Richie.
Den okkulte Kurosawa
Z #3 2002: En ny Kurosawa har våknet i øst. Den japanske regissør Kiyoshi Kurosawas thriller-mutasjoner [...] | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Svarte Fugler
Z #3 1983: Lasse Gloms Svarte fugler er en av de norske premierefilmene på årets filmfestival i Bergen. Vi [...] | kun utdrag
Syd Field med klare linjer
Z #3 1989: I forkant av kortfilmfestivalen arrangerte Statens Studiesenter for Film et verksted for [...] | kun utdrag
Moguler på kreditt eller: Da gutta fra Golanhøydene ville erobre globusen…
Z #2 1995: Er historien om filmselskapet Cannon også historien om en av filmkunstens store tapte muligheter? [...] | kun utdrag