Hyllest til en grå eminense

Ved årets kortfilmfestival ble veteranen Carsten E. Munch hyllet. I tillegg til et filmportrett av René Bjerke ble det arrangert et spennende møte med den 75 år gamle Munch, og dette møtet var så vellykket at festivalen på spontan oppfordring satte opp de to kortfilmene Kongeriket Innerdalen (1959) og Modernist i Hardanger (1969) på en egen ekstravisning. Begge disse filmene viste at Munch var en stilsikker og søkende dokumentarist som fortjener en større plass i norsk dokumentarfilmhistorie. Ved fjernsynsvisningen av René Bjerkes filmportrett av Munch skrev Gunnar Iversen følgende, tidligere upubliserte anmeldelse, som også er en liten introduksjon til Munch og hans filmer.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 2002 Bestill nummeret



Relatert

Øyeblikkets estetikk

Z #3 2003: Dokumentarfilmprogrammet ved årets kortfilmfestival viste at norsk dokumentarfilm på sitt beste [...] | kun utdrag

Gruppebilder – Norsk dokumentarfilm anno 2002

Z #4 2002: | kun utdrag

Rødblått paradis. Norsk dokumentarfilm anno 2004

Z #3 2004: “I Norge har vi det så godt at vi ikke kan være annet enn triste”, sa Knut Erik [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Nostalgiske absurditeter – Norsk musikkvideo 2014

I krysningspunktet mellom film og musikk ligger musikkvideoen. Med cd-singelens død og strømmetjenestenes inntog, har musikkvideoer blitt enda viktigere for artister som ønsker å stikke seg ut i mengden og vise fram hvem man er.

Smågodt fra hele verden – Internasjonal kortfilm 2014

Kortfilm er kanskje det mest estetisk ambisiøse og grensesprengende uttrykket innen filmmediet. Kortfilm skal på grunn av formatet, men også produksjons- og distribusjonsmodellen, åpne opp for kunstnerisk frihet og dristighet. | kun utdrag

CYRK – Filmbildet og innstillingen

I hvilken grad tematiserer man forskjellen på bildet og innstillingen i den norske filmkulturen? Med utgangspunkt i Jorunn Myklebust Syversens CYRK (2014), som ble vist under Den norske kortfilmfestivalen i Grimstad, reflekterer undertegnede over forskjellige holdninger til filmbildet og dets relasjon til den omliggende virkeligheten. | kun utdrag


Fra arkivet

Hou Hsiao-hsien – en “indirekte filmstil”

Z #1 2010: av Chris Berry
Hou Hsiao-hsien blir ofte omtalt som en av verdens største nålevende regissører, men det tok en stund før publikum - og kritikere - fikk grepet på de særpregede filmene hans. Chris Berry gir i denne teksten en innføring til den taiwanske mesteren. | kun utdrag

Oslo – åpen by: Arne Skouens “Gategutter” og neorealismen

Z #2 1990: Arne Skouens debutfilm Gategutter er et enestående verk i norsk filmhistorie. At den også har [...] | kun utdrag

Paul Auster snakker om sine favorittfilmer

Z #4 2008: Nå vil jeg fortelle om filmer jeg elsker, og samtidig forsøke å forklare hvorfor jeg elsker [...]